metalen onderdelen voor een bijzonder lichtkunstwerk
CLS-LED is een van Europa’s meest succesvolle fabrikanten van hoogwaardige en innovatieve LED verlichtingsproducten. Deze producten worden sinds kort gefabriceerd op een gloednieuwe productielocatie op bedrijventerrein Bijsterhuizen in Wijchen, waar CLS deze maand naartoe is verhuisd.
interactieve fietsketting
“Het architectenbureau dat de tunnel heeft ontworpen, had een soort interactieve fietsketting bedacht, bestaande uit zo’n 300 armaturen”, legt CLS-directeur Peter van Workum uit. “Elke module is apart aanstuurbaar qua kleur en lichtintensiteit, waardoor het kunstwerk als het ware kan reageren op fietsers. Hoe drukker het in de tunnel is, hoe dynamischer de beweging en kleur van de verlichting. Bijzonder is ook dat fietsers met behulp van een speciaal hiervoor ontwikkelde app zelf de kleur van de verlichting kunnen bepalen.”
ook een kwestie van programmeren
In nauw overleg met het architectenbureau heeft CLS het kunstwerk ontworpen, getest en vervolgens compleet geïnstalleerd. “Alle 300 elementen moesten individueel aangestuurd kunnen worden”, licht Van Workum toe. “Dus dan is het niet alleen een kwestie van fabriceren, assembleren en installeren, maar ook van programmeren. Met behulp van zogeheten DMX-controllers hebben we een centrale unit ontwikkeld, die de armaturen aanstuurt op basis van de signalen uit de app en de sensoren in de tunnel. Daarnaast dragen we tien jaar zorg voor het onderhoud aan het kunstwerk.”
metalen onderdelen
In haar zoektocht naar een partij die de benodigde metalen onderdelen kon maken, kwam CLS bij aalbers|wico uit. “We zochten nadrukkelijk naar één partij die alles kon realiseren: walsen, lasersnijden, lassen, coaten. We hebben contact gehad met een aantal leveranciers, maar de meeste van deze bedrijven konden slechts een of enkele bewerkingen uitvoeren; aalbers|wico had wél alles zelf in huis.”
korte lijnen, duidelijke communicatie
Van Workum is prima te spreken over de samenwerking met aalbers|wico: “Eén contactpersoon, korte lijnen, duidelijke communicatie. Ze hebben ook goed meegedacht over de vandalismebestendigheid van de constructie en een slimme manier gevonden om de gebogen delen te produceren. En dat er behoorlijk wat tijdsdruk op het project stond, bleek ook geen enkel probleem.”