metalen units voor laadsystemen van der sijs
Als het aan de Nederlandse regering ligt, zijn alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 elektrisch. Hierdoor is er de komende jaren veel behoefte aan nieuwe elektrische laadpalen en laadstations. Ook aalbers|wico draagt een bescheiden steentje bij aan het faciliteren van de elektrische rijder, in de vorm van metalen units die we produceren voor de laadsystemen van Van der Sijs Techniek en Automatisering.
Van der Sijs Techniek en Automatisering is al sinds 1974 gespecialiseerd in het ontwerpen en assembleren van elektrische besturingspanelen en verdeelsystemen. Vanuit dit specialisme begon het bedrijf uit Wijk bij Duurstede zo’n zes jaar geleden ook met de ontwikkeling en levering van laadsystemen met meerdere oplaadpunten.
bijzonder: centraal geregeld systeem
Het bijzondere aan deze systemen is dat ze centraal geregeld zijn. Dit in tegenstelling tot vrijwel alle andere systemen op de markt, die decentraal geregeld zijn, dus in de paal zelf. Dat brengt drie grote voordelen met zich mee, legt technisch directeur Henk Roest uit: “Op de eerste plaats is het kwalitatief beter. Doordat alles op één plaats is ondergebracht, is het makkelijker om bijvoorbeeld de warmtehuishouding goed te regelen en een goede, beschutte plek voor de regelkast te vinden. Ik zeg wel eens: als je tuinverlichting wilt aanleggen, dan hang je je meterkast ook niet buiten neer. Laadpalen staan vaak bloot aan weer en wind.”
ruimte voor design
Een tweede voordeel is de ruimte die je hebt voor een mooi productdesign, vervolgt hij: “Omdat het systeem centraal geregeld is, zijn de oplaadpunten bij ons eigenlijk puur stopcontacten. Je kunt er in principe alles van maken. Aanvankelijk waren we daar nog niet zo mee bezig, maar voor de huidige versie hebben we een industrieel ontwerper ingeschakeld. Vorig jaar zijn we hiermee zelfs genomineerd voor de ontwerpprijs Good Industrial Design.”
onbeperkt uit te breiden
En het derde voordeel? “Doordat het systeem modulair is, is het onbeperkt uit te breiden. Zo hebben we enige tijd geleden in Rotterdam een systeem opgeleverd met wel 60 laadpunten, ons grootste systeem tot nu toe. Maar we kunnen ook oplossingen leveren waarmee je meer dan 100 voertuigen tegelijkertijd kunt opladen. Daarnaast is het met ons systeem mogelijk om vermogens te mixen, waardoor je binnen hetzelfde systeem bijvoorbeeld één snellader en tien ‘gewone’ oplaadpunten kunt combineren.”
ogenschijnlijk simpel, maar toch een complex geheel
“Eigenlijk alles aan de laadpunten wat van metaal is”, zo vat Roest de bijdrage van aalbers|wico samen. “En dat is best wel veel. Op het eerste gezicht heb je een vrij simpele metalen buis. Maar die moet wel mooi bol worden dichtgelast. Met een stevige voet eronder. Geen scherpe randjes. Hij moet goed gecoat zijn. Er moeten gaten in voor de adapters, dat is echt figuurzagen voor gevorderden. Metalen steunplaatjes voor die adapters. En dan moet er ook nog schroefdraad in getapt worden. Dat alles bij elkaar opgeteld maakt van een ogenschijnlijk simpele buis toch nog een complex geheel.”
de apparatuur én het vakmanschap
Die complexiteit is een van de redenen dat Van der Sijs voor aalbers|wico koos. “Er zitten zoveel bewerkingen in. Bij aalbers|wico hebben ze daar de apparatuur voor. Én het vakmanschap. Maar de kosten spelen natuurlijk ook een rol. We hebben daarom ook samen gekeken: wat is een ideale batchgrootte, om het betaalbaar te houden? Ik merk dat ze daarin meedenken en zich constructief opstellen. Hetzelfde geldt voor het ontwerp en de maakbaarheid. Dan controleren ze aan de hand van het ontwerp bijvoorbeeld of ze alle bewerkingen wel in eigen huis kunnen uitvoeren, om ervoor te zorgen dat onderdelen niet op en neer hoeven te gaan tussen verschillende leveranciers.”
meegroeien
“Inmiddels weten we allebei precies van elkaar hoe we het willen, dus nu is het contact wat minder intensief. Als we weer een batch nodig hebben, dan is dat een kwestie van bestellen. Dat zie ik als een goed teken, het bewijs dat het allemaal soepel loopt. Het is ook prettig dat ze groot genoeg zijn om met ons mee te kunnen groeien. Ons laadsysteem is ooit begonnen als gewoon een extra product in ons assortiment, maar ondertussen vormt het al 25% van onze omzet. Het is onze grootste uitdaging om zélf de mensen en middelen te vinden om de vraag te kunnen blijven bijbenen.”